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1998

ICE STORM 98

To the aid of

telecommunications companies !

by Melanie Turcotte

 

"We’re a bit like 911 for telephone companies and other departments."

 

Industry Canada’s emergency telecommunications planning team did not rest on its laurels during the ice storm that recently struck Quebec and eastern Ontario. While most Quebeckers were busy hunting up candles and firewood, the team was working flat out to meet the various needs of telecommunications companies.

 

Working through Industry Canada district offices, Steve Killeen, a member of the planning team, needed less than two hours to get his hands on 130 generators. The generators were distributed to telephone companies, and surplus equipment was turned over to the Quebec provincial ministry responsible for emergency measures.

 

"By keeping telecommunications networks up and running, we ensure the effectiveness of emergency response networks," explained Mr. Joseph Rosso, the regional Coordinator, Regulatory Affairs and Emergency Telecommunications. "We can’t save lives ourselves, but we can help other people save lives."

 

In response to a request from the planning team, Emergency Preparedness Canada set up the Emergency Operations Regional Coordination Centre. From their base at the Centre, Mr. Rosso and his colleagues, Steve Killeen and Marjorie Bernard, coordinated all telecommunications operations. Members of the Royal Canadian Mounted Police and employees of Public Works and Government Services Canada also lent a hand.

 

Another group, composed of employees of Spectrum Management, was established on site, and joined the planning team. This group specialized in problems related to interference and issued temporary authorizations for use of broadcasting bands, microwaves, etc.

 

"Luckily, we did a good job," Mr. Rosso continued. "Solid planning, maintaining good contacts, and our credibility as a team — these were essential to our success. The telephone companies were calling us; they knew Industry Canada would do everything possible to help them out."

 

1998

TEMPÊTE DE VERGLAS 98

Industrie Canada prête main-forte aux entreprises de télécommunications

par Melanie Turcotte

 

L'équipe de planification des télécommunications d'urgence d'Industrie Canada ne s'est pas reposée sur ses lauriers lors de la tempête de verglas qui a récemment frappé le Québec et l'est de l'Ontario. Pendant que la plupart des Québécois s'affairaient à trouver des bougies et à se procurer du bois de chauffage, l'équipe travaillait d'arrache-pied pour répondre aux diverses demandes des entreprises de télécommunications.

 

Il a fallu moins de deux heures à Steve Killeen, membre de l'équipe de planification, pour mettre la main sur 130 génératrices par l'entremise des bureaux de district d'Industrie Canada. Les génératrices ont été distribuées aux compagnies de téléphone, et le matériel excédentaire a été remis au ministère de la Sécurité publique du Québec.

 

« En assurant le bon fonctionnement des réseaux de télécommunications, on assure l'efficacité des réseaux d'intervention, explique M. Joseph Rosso, coordonnateur régional de la planification des télécommunications d'urgence. On ne peut sauver des vies, mais on peut aider les autres à le faire. »

 

À la demande de l'équipe de planification, Protection civile Canada a ensuite ouvert le Centre de coordination régional des opérations d'urgence, à partir duquel M. Rosso et ses collègues, Steve Killeen et Marjorie Bernard, ont coordonné les opérations de télécommunications. Le personnel de la Gendarmerie royale du Canada et de Travaux publics et Services gouvernementaux Canada leur a également donné un coup de main.

 

Un autre groupe, composé d'employés de la Gestion du spectre, a été formé sur place et s'est joint à l'équipe de planification. Il a notamment réglé des problèmes de brouillage des ondes et accordé des autorisations temporaires pour l'utilisation de bandes de radiodiffusion, d'hyperfréquences, etc.

 

« Heureusement qu'on a fait du bon travail, a poursuivi M. Rosso. Une bonne planification, le maintien de bon contacts et la crédibilité de notre équipe ont été la clé de notre succès. Les compagnies de téléphone faisaient appel à nous. Elles savaient qu'Industrie Canada ferait le maximum pour leur venir en aide. »

 

 

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