1974

School in the Arctic

 

Four people from the department attended a unique school in the Arctic this summer. The four, Lyndsay Green of the Social Policy Branch in Ottawa, Max Melnyk, Economic and Regulatory Advisor, Central Region, Ian McDonald, District Manager in Fort Smith, and Ian Rutherford, District Manager in Whitehorse were enrolled at the Arctic Summer School at Inuvik, N.W.T.

 

The aim of the Arctic Summer School is to provide people from private industry and governments with an opportunity to become more familiar with the environmental conditions in northern Canada. It is presented by the Boreal Institute for Northern Studies and the University of Alberta with the co­operation of the Government of the Northwest Territories.

 

The approach is interdisciplinary, allowing participants to be exposed to a broad range of material on the North, with emphasis on the western Arctic. Topics include geology, geography, ecology, sociology, anthropology, and engineering with an additional focus on northern developments and government activities. There are lectures, discussion sessions and field trips covering each of the topics. In addition, people working or living in the western Arctic gave lectures and conducted seminars.

 

The residential nature of the School provides opportunity for informal discussions. Students are encouraged to examine the interactions between economic, political, social and environmental conditions and to apply what they have learned to their particular vocations.

1974

Cours d'été à Inuvik

 

Quatre employés du Ministère ont vécu une expérience scolaire unique dans l'Arctique cet été. Ces quatre personnes, Lyndsay Green, de la Division des programmes sociaux à l'Administration centrale; Max Melnyk, des Services socio­économiques, région centrale; Ian McDonald, gérant du district de Fort Smith et Ian Rutherford, gérant du district de Whitehorse étaient inscrits au cours d'été donné à Inuvik dans les Territoires du Nord-Ouest.

 

Le but du cours est d'offrir aux employés de l'entreprise privée et aux fonctionnaires l'occasion de se familiariser davantage avec l'environnement du Nord canadien. Il est sous le patronage de l'Institut Boréal des études du Nord et de l'Université de l'Alberta, en collaboration avec le gouvernement des Territoires du Nord-Ouest.

 

L'approche interdisciplinaire permet aux participants de traiter d'un bon nombre de sujets tout en mettant l'accent sur l'ouest de l'Arctique. Parmi ces sujets, on retrouve la géologie, la géographie, l'écologie, la sociologie, l'anthropologie et le génie, avec orientation sur les développements du Nord et sur les activités gouvernementales. Des études sur le terrain ainsi que de nombreuses tables rondes ont été organisées afin de couvrir ces sujets inscrits au programme.

 

La situation géographique de l'Ecole se prête bien aux discussions et on encourage les participants à étudier l'interaction entre les conditions économiques et celles du milieu en appliquant les théories approfondies dans leur domaine respectif.

 

Links   -   Liens